Delft als compact en veelzijdig congrescentrum, voor Ingrid en Mireille een no brainer
 

In het historische Delft vormen Ingrid Rip en Mireille van den Dop-Andeweg de spil van het Delft Convention Bureau. Met hun complementaire kwaliteiten en gedeelde passie voor de stad, hebben ze een gezamenlijke missie: “Wij willen Delft profileren als hightech stad voor innovatieve en succesvolle zakelijke evenementen met partners, wetenschappers en bedrijven. Doordat we elk met een andere blik naar mogelijkheden kijken, vormen we samen een sterk team." 

Mireille werkt sinds 2018 als adviseur partnercontacten bij het Delft Convention Bureau. Zij organiseert de kennismakingstrips voor organisatoren van congressen en andere zakelijke bijeenkomsten. "Ingrid en ik zijn elkaars linker- en rechterhand", vertelt Mireille enthousiast. "Ingrid doet dit werk al jaren en haar agenda was vaak overvol, dus ben ik haar regelmatig gaan helpen. Ondanks dat we heel verschillend zijn, schakelen we moeiteloos samen.” Ingrid beaamt dit: "We zijn echt complementair, en onze zelfde humor maakt het samenwerken makkelijk en ook nog eens heel leuk! Samen kunnen we krachtiger optreden en vullen we elkaar perfect aan." 

‘We kijken allebei vanuit een ander perspectief naar het Delft Convention Bureau’

Van toevallige samenwerking naar een krachtig duo
Beide dames benaderen het werk voor het Delft Convention Bureau vanuit hun eigen perspectief, en dat blijkt een succesvolle combinatie. Ingrid legt uit: “Ik werk nu al 15 jaar voor het Delft Convention Bureau en richt me vooral op het klantcontact en het ambassadeursnetwerk. Het ene moment ondersteun ik wetenschappers bij hun kandidaatstellingen, het andere moment probeer ik corporate evenementen naar onze prachtige stad Delft te trekken." Mireille zegt lachend: "Jij bent vanaf de start van het bureau betrokken, dit is inmiddels je tweede woonkamer!". Ingrid maakt evenementorganisatoren wegwijs in wat Delft allemaal te bieden heeft. "Het is ontzettend waardevol dat we tussendoor met elkaar kunnen sparren", zegt Mireille.

Een missie met impact: Delft als congresstad positioneren
De missie van Ingrid en Mireille gaat verder dan enkel het binnenhalen van congressen. Ze willen Delft niet alleen financieel laten profiteren van de komst van wetenschappers en ondernemers, maar ook de stad een nieuwe dimensie geven. "Delft staat natuurlijk bekend om Vermeer, Willem van Oranje en Delfts Blauw, maar er is zoveel meer", vertelt Ingrid. "Met congressen op het gebied van biotech, willen we laten zien dat Delft ook een stad van wetenschap en innovatie is. Naast de universiteit zijn hier allerlei kenniscentra gevestigd. We willen werken aan een ecosysteem waarin je met elkaar stappen zet om de wereld een beetje mooier te maken. Als wij daar als Delft Convention Bureau een kleine bijdrage aan kunnen leveren, vinden wij dat prettig.” 

‘Het gaat om veel meer dan alleen branding’

Mireille vult aan: "Bedrijven en verenigingen die naar Delft komen voor het organiseren van evenementen of congressen, zorgen niet alleen voor kennisuitwisseling, maar dragen ook financieel bij. Ze eten in onze restaurants, overnachten in onze hotels en kopen misschien een cadeautje voor thuis. Het gaat dus om veel meer dan alleen branding, er zit ook een economisch belang voor de stad."

Een congres in Delft: een unieke ervaring
Wat Delft volgens Mireille zo bijzonder maakt als congresstad? De compacte, historische binnenstad. "Je komt elkaar altijd tegen. Hoewel we geen grote congreslocaties zoals Ahoy of de RAI hebben, verkopen wij juist de historische binnenstad als congrescentrum. Van het Prinsenhof naar de Oude Kerk, een bijzondere locatie of de oude bibliotheek: de mooiste plekken zijn op loopafstand. En de stad is goed bereikbaar. Het geeft een congres een extra dimensie. Zo maken we de stad geschikt om een congres tot 450 mensen in de binnenstad te ontvangen. Voor plenaire presentaties kunnen we ook grotere groepen aan."

Ingrid voegt toe: "Dit maakt dat we zakelijke bijeenkomsten op een vernieuwende manier kunnen vormgeven. We zorgen dat de deelnemers niet alleen kennis opdoen, ze krijgen de gelegenheid om tussen sessies door even een frisse neus te halen. En we laten hen de rijke historie van de stad ervaren, wat een congres vaak onvergetelijk maakt. Dit concept verkopen we al zo’n tien jaar als de ‘Stad als Congrescentrum’ en het werkt heel goed."

Onderscheidend vermogen: het persoonlijke en verbindende factor
Wat Ingrid en Mireille onderscheidt van andere congressteden, is hun persoonlijke benadering en de goede samenwerking met partners in Delft. "We werken met een netwerk van bijna 30 partners; van locaties en hotels tot rondvaartboten, alles wat nodig is om een evenement succesvol te maken", vertelt Mireille. "We komen regelmatig bij elkaar om te zorgen dat we samen de stad optimaal kunnen presenteren.” Bij het Delft Convention Bureau draait het om advies en het creëren van impactvolle evenementen, zonder zelf de organisatie op zich te nemen. “Wij brengen evenementorganisatoren in contact met de gemeente, partners en potentiële sprekers”, legt Ingrid uit. Gekscherend vult Ingrid haar aan: “We zijn eigenlijk een veredelde gouden gids. Of: laten we het een kennisbank noemen, dat klinkt mooier!” 

Advies op maat voor blijvende impact 
Een evenement dat indruk maakte op Ingrid, was van vakvereniging MPI. Met een innovatief programma lieten ze 100 deelnemers een 'tijdreis' maken door de geschiedenis en toekomst van Delft en de evenementenbranche. Waarbij pioniers zoals Antoni van Leeuwenhoek en onderwerpen als urbanisme centraal stonden. “Met keihard werken en de juiste mensen verbinden, hebben we een weergaloos evenement weggezet. Met lovende reacties na afloop als beloning.” Ook het Summer School Program in 2018 van de International Space University, maakte grote indruk. “150 internationals met ambitie in de ruimtevaart verbleven negen weken in Delft om samen te werken aan baanbrekende projecten. Dankzij samenwerking met collega’s uit Noordwijk, Leiden en Den Haag, en door de inwoners van Delft te betrekken, werd een waardevolle verbinding met de ruimtevaartsector gelegd. Deze evenementen laten zien hoe een wetenschappelijk congres of evenement kan bijdragen aan het versterken van het ecosysteem in Delft. Het traject begint met advies op maat: we denken mee over doelen, passende locaties en het ontwerp van het evenement. Altijd met de focus op het creëren van een blijvende meerwaarde voor alle betrokkenen.”

Trots op de stad en op elkaar
Wat beide dames drijft, is hun trots op Delft. "Het is zo gaaf dat we met een hechte club de schouders eronder zetten om iets bijzonders in Delft neer te zetten," vertelt Mireille. Ingrid knikt instemmend: "We doen het echt samen. Iedereen in ons netwerk is trots op de stad, en dat stralen we ook uit. Het is niet alleen werk, het is genieten. De ene dag help ik iemand bij het organiseren van een congres over windenergie, biotechnologie of energietransitie. De andere dag help ik een professor aan een intieme setting voor een afscheidsdiner. Je bent dan ineens onderdeel van een persoonlijk moment in iemands leven en dat is bijzonder." Mireille vult aan: “Ik vind het een compliment dat klanten het vertrouwen in je hebben en vragen om mee te denken.” 

Zo zijn Ingrid en Mireille niet alleen het gezicht van het Delft Convention Bureau, maar ook een aanjager van evenementen die Delft een podium geven op het wereldtoneel.

Biografie
Ingrid Rip is al meer dan 30 jaar actief in de evenementenbranche, waarvan de laatste 20+ jaar als zelfstandig ondernemer. Haar veelzijdigheid en ervaring zorgen ervoor dat ze haar projecten met passie en precisie uitvoert. Met een Delftsblauw hart, doordrenkt van liefde voor de stad, verbindt ze de rijke historie en innovatieve geest van Delft met haar werk. De afwisseling in haar taken houdt haar scherp en zorgt voor succesvolle resultaten voor alle betrokkenen. Haar favoriete plek in de stad? Het Agathaplein met zijn prachtige uitzicht op het Museum Prinsenhof Delft en het doorkijkje op de toren van de Oude Kerk. Zoveel moois op zo’n klein stukje aarde: dat noemt ze Delfts WAUW!

– 

Mireille van den Dop-Andeweg is een ervaren projectmanager die al vele grote evenementen en kleinere kennissessies heeft georganiseerd. Haar passie voor kennisoverdracht en innovatie binnen de zakelijke markt komt in al haar werk naar voren. Naast haar drukke agenda maakt Mireille graag tijd vrij voor Delft, een stad die haar niet alleen voor werk maar ook privé trekt. Als klein meisje fietste ze al samen met haar moeder naar de markt voor een milkshake bij Bokhoven. Nu bezoekt ze de stad vrijwel wekelijks met haar man voor een rustige middag in de Hortus Botanicus of een gezellig terrasbezoek op de Beestenmarkt. Delft biedt haar de perfecte balans tussen werk en ontspanning.